Vervoer van kinderen in de auto

Regelmatig vragen wij ouders om kinderen te halen en te brengen naar een excursie. Veilig Verkeer Nederland heeft een aantal richtlijnen opgesteld, die wij volgen:

Kinderen veiligheid bieden. Dat wil elke ouder of opvoeder. Soms is gemakkelijk te bepalen wat veilig is en wat niet. Voor het meenemen van kinderen in een auto is dat niet altijd duidelijk. Veilig Verkeer Nederland helpt u om de veiligste oplossing te kiezen. Hier kunt u lezen waar u op kunt letten en we geven u veel praktische tips. Een belangrijke basisregel is dat álle kinderen tot 1.35 meter in de auto gebruik maken van een autostoeltje of een zittingverhoger in combinatie met een gordel.

Lengte en gordels

De lengte van een kind geeft aan of een zittingverhoger nodig is. Ook al zijn sommige kinderen op jonge leeftijd – rond de 6 jaar – al 1.35 meter, een zittingverhoger blijft een verstandige keuze.

Meer kinderen dan zitplaatsen

Als voor een kort ritje meer kinderen (vanaf drie jaar en kleiner dan 1.35 meter) mee moeten dan er zitplaatsen zijn in de auto, mag dat volgens de wet alleen af en toe, én als het niet de eigen kinderen zijn. Wilt u zeker weten dat uw kind veilig wordt vervoerd, draag dan uw kind over mét eigen autostoeltje.

Afspraken met de kinderen maken

Vanaf ongeveer driejarige leeftijd kunt u afspraken maken met uw kinderen. Op een rustig moment kunt u ze vertellen wat het belang is van autogordels. U laat zien wat de veiligste manier van uitstappen is. En u vertelt dat het beter is dat kinderen niet aan ramen en deuren komen. Herhaalt u de afspraken regelmatig dan is de kans het grootste dat uw kind zich er ook aan houdt bij een ander in de auto. Belangrijk is het om zelf het goede voorbeeld te geven en altijd een autogordel te dragen, ook voor kleine stukjes.