Onderdeel vanOntwerpers van onderwijs

Jenaplanonderwijs

Ons onderwijs

Bij ons leren kinderen de basisvaardigheden, die nodig zijn voor hun persoonlijke ontwikkeling en het vervolgonderwijs. De uitgangspunten van het jenaplanonderwijs zijn: samen spelen, samen werken, samen praten en samen vieren, waarbij zelfstandig en betekenisvol leren een grote rol innemen. Onze school wordt gezien als een leefgemeenschap, waarbinnen ieder kind zelfstandig en samen leert.

We werken met stamgroepen, waarin kinderen van verschillende leeftijden en niveaus door elkaar heen werken. Daardoor leren kinderen om te gaan met verschillen en elkaar daarin te laten groeien. Wij streven naar een maximum aantal kinderen van 28 per stamgroep.

Stamgroepen

Op De Klimboom zitten kinderen niet in groepen op basis van hun leeftijd of leerjaar. In plaats daarvan worden ze verdeeld in stamgroepen, waarbij oudere en jongere kinderen uit verschillende leerjaren bij elkaar zitten.

In de stamgroepen ervaren kinderen hoe het is om een jongere in een groep te zijn en later tot de ouderen te behoren. Voor kinderen in groep 3 is er een aparte stamgroep, zodat de overgang van groep 2 naar groep 3 minder groot is. In deze veilige omgeving ligt de focus op de basis van lezen, schrijven en rekenen, met veel aandacht voor visuele, auditieve en praktische leermethoden. In de middenbouw wordt er tussen groep 3 en 4/5 veel samengewerkt om aan de jenaplanprincipes tegemoet te komen.

De stamgroepen zijn als volgt verdeeld:

  • Onderbouw groep 1/2
  • Middenbouw groep 3 en 4/5
  • Bovenbouw groep 6/7/8

Gesprek, spel, werk, viering

Als jenaplanschool werken we met een ritmisch weekplan, ons lesrooster. Elke week wisselen vier basisactiviteiten elkaar af: gesprek, spel, werk en viering. We starten de dag en sluiten af met een kringgesprek, werken met werkkaarten en weektaken, gebruiken verschillende spelvormen en vieren belangrijke momenten en hoogtepunten samen.

Begeleiding van kinderen

Op de Klimboom zorgen we ervoor dat alle kinderen de hulp krijgen die ze nodig hebben. De stamgroepleider biedt verschillende niveaus van instructie aan voor rekenen, lezen en spelling zodat ieder kind de juiste ondersteuning krijgt. Voor kinderen met speciale behoeften kijken we samen hoe we ze het beste kunnen helpen. Ook hebben we twee kwaliteitscoördinatoren die zorgen voor de kwaliteit van het onderwijs op school. Regelmatig hebben zij overleg met de stamgroepleiders over de voortgang van de kinderen en indien nodig worden hier ook de ouders bij betrokken. 

Meer- en hoogbegaafde kinderen

Meer- en hoogbegaafde kinderen krijgen op onze school extra uitdaging. We onderzoeken hoe we dit het beste binnen de groep aan kunnen bieden. Ook hebben we een verrijkingsgroep op school, waar kinderen in overleg met de kwaliteitscoördinator, één dagdeel per week naartoe kunnen gaan. Tijdens dit dagdeel werken ze aan hun persoonlijke ontwikkeling met uitdagende opdrachten. Daarnaast is er een bovenschoolse plusgroep in Dronten waar kinderen naartoe kunnen worden verwezen voor verdere uitdaging.

Contact opnemen met de Klimboom

De Klimboom staat voor je klaar. Heb je vragen of feedback? We denken graag met je mee over wat we voor je kunnen betekenen.

Contact opnemen